keskiviikko 21.11.2018 Hilma

Lähellä sinua – se tuttu paikallislehti

Varistaipaleen ja Taivallahden kanavat aidataan

Sergei Varistaipaleessa

Sergei-laiva Varistaipaleen kanavalla

Liikennevirasto aikoo aidata Varistaipaleen ja Taivallahden kanavat ensi kesänä.  Avautuvien sulkuporttien kohdalle suunnitellaan 2,5 metrin korkuisia metalliaitoja ja muualle sulkukammioiden kohdalle 110 – 120 senttimetrin korkuisia aitoja. Perusteena on turvallisuus sekä Valtioneuvoston asetus koneiden turvallisuudesta vuodelta 2008. Aidoilla halutaan estää itsepalvelu- ja kaukokäytettävissä kohteissa sivullisten pääsy liikkuvien osien vaikutusalueelle. Sulkukammioiden ja pystysuorien luiskien turvallisuuteen ei ole vastaavaa lainsäädäntöä.

Esimerkki sulkukammin aidasta, Saimaan vanha kanava

Esimerkki sulkukammioiden aitatyypistä. Kuva Saimaan vanhalta kanavalta/Liikennevirasto

Saimaa

Liikenneviraston S/s Saimaa nousemassa Varistaipaleen kanavaa ylöspäin kanavan 100-vuotisjuhlissa vuonna 2014.

Varistaipaleen kyläyhdistys pitää suunnitelmia ylimitoitettuina. Suunnitellut aidat jopa heikentävät turvallisuutta nykytilanteesta. Suluttaessa veden pinta vaihtelee suuresti ja veneilijöiden on päästävä nousemaan kiveykselle esteettä. Samoin kuin mahdollisissa vaaratilanteissa pelastajien on päästävä auttamaan  suluissa olevia seinämien tikapuita pitkin. Siksi sulkujen kohdalle ei saa kyläyhdistyksen mielestä rakentaa edes matalia aitoja kummallakaan kanavalla.

Esimerkki liikkuvien osien aitauksesta

Esimerkki sulkuporttien liikkuvien osien aitauksesta/Liikennevirasto

Sulkuporttien kohdalle suunnitellut korkeat ”kana-aidat” taas eivät sovellu suojeltuun kansallismaisemaan ja kyläyhdistys ehdottaakin sulkuporttien kohdalle kummallekin kanavalle samanlaisia maksimissaan 100 senttimetrin korkuisia matalia aitoja kuin Taipaleen kanavalla on.

Uimaportaat

Uimaportaat

Liikennevirasto on määrännyt poistettavaksi myös kummallakin kanavalla olevat uimaportaat, joita on kaikkiaan puolenkymmentä. Uimaportaat ovat kuitenkin kyläyhdistyksen mielestä turvallisuutta lisäävä tekijä. Ilman niitä on erittäin vaikea laskeutua kivistä, paikoin sammaloitunutta ja liukasta kanavan laitaa pitkin veteen pelastamaan mahdollisesti veden varaan joutuneita.

Kanavasoutua

Nipunlasku

Kommentit

  • ilpo rauteva

    Hätävarjelun liioittelua

  • Mikko Rasilainen

    Ei mitään järkeä tuollaisissa aidoissa, haittaa veneilijöitä merkittävästi. Montako ihmistä kesässä putoaa kanaviin?

    • Mökö

      Kyllä nyt pitäs aidata kaikki suomen rannat sekä täällä sisävesillä että merellä, jos tälle linjalle lähetään.

  • Markku Kalinen

    NYT ELETÄÄN VELAKSI, SIIS SÄÄSTETÄÄN JÄTTÄMÄLLÄ AIDAT RAKENTAMATTA!
    Turvallisuus on tärkeä asia, mutta ihmisten on itsekin vastattava turvallisuudestaan. Varoitusäänet ja -taulut ovat
    jo usean vuoden ajan riittäneet estämään onnettomuudet kanavilla liikkuvien osien vaikutusalueilla.

    Jos veronmaksajien rahat on pakko tuhlata niin sitten vaikka väylien (teiden) kunnostukseen ja
    jos aitoihin on ”korvamerkitty” varoja, niin sitten kyläyhdistyksen suunnitelma on kannatettava. Estetään matalilla
    aidoilla ja kieltotauluilla sivullisten pääsy liikkuvien osien vaikutusalueille. Sulkujen kohdalla ei ole 100 vuoteen
    tapahtunut yhtään aidattomuudesta johtuvaa onnettomuutta, joten sinne ei tarvita aitoja.
    Museoviraston mielipide aitoihin pitäisi myös saada!

  • Kimmo Ikonen

    Onkohan hullummasta suunnitelmasta aikoihin kuultu !?

Jätä kommentti

*