Alkuun vain autot ja hevoset lossiin, jalankulkijat veneeseen

Vaaluvirran lossi kuljetti ensimmäisen ajoneuvon 19. syyskuuta 1950. Moottorivoimat syrjäyttivät 60-luvulla käsivoimin liikkuneet kapulalossit.

Ennen kuljettiin pitkiäkin matkoja kävellen. Pyyliltä tultaessa tultiin veneellä isoisäni kotipaikan Malilan maille, Vaaluvirran rantaan. Siitä edelleen käveltiin kirkolle. Tielinjan katsojaiset pidettiin 29 elokuuta 1947. Vuonna 1949 tietä alettiin käsipelin rakentamaan. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin väli Vaaluvirran lossi–Sorkkanen. Tämä vaihe oli valmis 5. tammikuuta 1951. Vaaluvirran lossi valmistui vuonna 1950. Syyskuun 19. päivänä 1950 klo 12.30 tiepiirin pakettiauto pääsi Muhkalaan. Tien loppuosan rakentamista Sorkkasesta Hyväsalmen lossille jatkettiin keväällä 1951. Paikallisina työn johtajina toimivat Yrjö Voutilainen ja myöhemmin Erkki Tiilikainen. Lokakuun 14. päivänä 1958 vietettiin Pyylinsaaren koululla Vaaluvirta-Hyväsalmitien vihkiäisiä.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Heinäveden Lehden sisällöt.

Tilaa 1 kk 1 €

Digitilauksen sisältö

  • Heinavedenlehti.fi-verkkopalvelun rajaton käyttöoikeus vuoden jokaisena päivänä
  • Näköislehti
  • Uutissovelluksen ja päivän lehti -sovelluksen käyttöoikeus (iOS ja Android)
  • Lukuoikeus sinulle ja kolmelle perheenjäsenellesi