Suuri ulkoasuuudistus helpottaa lukemista ja lisää laatua – Arvostettu suunnittelija Anna Thurfjell sai inspiraationsa suomalaisesta kielestä ja kulttuurista

Tämän aamun paperilehti näyttää hyvin erilaiselta kuin ennen pääsiäistä. Ulkoasu vaihtui yhtä aikaa kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen lehdissä ja sanomalehti Karjalaisessa.

Uuden ilmeen takana on ruotsalainen suunnittelija Anna Thurfjell, jolle lähes 80 lehden yhteinen projekti oli kiinnostava haaste.

– Se oli iso pala purtavaksi, koska uuden ulkoasun piti olla joustava ja toimia erikokoisissa lehdissä, Thurfjell kertoo.

– Uudistuksen päätehtävä oli jakaa tarinoita nopeammin ja paremmin. Se vaati uudenlaista ajattelua, ennemmin kokonaan uutta rakennusta kuin pelkkää remonttia.

Ulkoasu-uudistus on mittakaavassaan Suomen suurin.

– Edes maailmanlaajuisesti ei ole tavallista, että mediakonsernilla on yksi ulkoasu kaikille tuotteille. Tämä on hyvin rohkea idea, Thurfjell sanoo.

Thurfjell suunnitteli erottuvan ja tunnistettavan designin, jolla on entistä parempi luettavuus ja käytettävyys.

Uusi ulkoasu näyttää ja tuntuu avoimelta. Lopputulos on aiempaa visuaalisempi.

Valkoinen tila on Thurfjellin mielestä tärkeä osa kaikkea suunnittelua.

Pääväri on sininen, koska Suomi on tuhansien järvien maa.

– Otsikoilla ja muilla sivun elementeillä on selkeämpi asema, ne korostuvat ja näkyvät paremmin, Thurfjell selittää.

Thurfjellin tyylinä on vahvistaa graafisen ja visuaalisen designin dna:ta kaikissa tuotteissa. Hän tekee sen selkeällä ja erottuvalla kirjasinvalinnalla sekä selkeällä visuaalisella esitystavalla.

Thurfjellin suunnittelema uusi ulkoasu on aiempaa helpompi lukea, kun kirjasinlajit ei fontit ovat muuttuneet.

Thurfjellin mukaan graafiselle suunnittelijalle fontti on koko projektin moottori, joka antaa ideoita ja ajaa suunnittelua eteenpäin.

– Suomen kielessä on erittäin pitkiä sanoja, mikä oli haastavaa. Kieli on myös harmonista ja rytmistä. Oli hyvin kiinnostavaa tehdä tutkimusta löytääkseni kirjasinlajin, jolla luettavuutta voitaisiin parantaa, Thurfjell sanoo.

– Huomasin, että vanhat fontit eivät juuri auttaneet lukukokemusta. Joskus kirjasin on ollut muodikas tiettynä aikana, mutta se ei riitä.

Kontrastin luomiseksi uudessa designissa käytetään kahta erilaista fonttia, sekä päätteellistä että päätteetöntä.

Päätteellisen Majrit-fontin on suunnitellut portugalilainen Mario Feliciano, ja päätteetön Caslon Doric -fontti on brittiläisen Paul Barnesin käsialaa.

Suunnittelun pohjaksi Thurfjell tutki uudistuksen suurimpien lehtien vanhoja ulkoasuja ja löysi paljon kehitettävää.

Tanskassa asuva Thurfjell haki uuteen ulkoasuun inspiraatiota lehtien historiasta, Suomen kielestä ja kulttuurista sekä arvostamistaan suomalaisista muotoilijoista Alvar Aallosta, Eero Saarisesta, Armi Ratiasta ja Marimekon suunnittelijoista.

– Suomalainen tyyli on erottuva, tasa-arvoinen ja luonnollinen. Siitä löytyy selkeitä viittauksia luontoon. Lehtien uuden ulkoasun pääväri on sininen, koska Suomi on tuhansien järvien maa.

Ulkoasu-uudistuksen ensimmäinen vaihe on paperilehtien muutos, ja seuraavaksi uudistuvat digitaaliset alustat.

Esimakua saa jo paperilehdestä, koska rakenteet, värimaailma ja fontit ovat samoja printissä ja verkossa.

– Koko suunnittelun yksi pääajatus on yksinkertaistaa ja virtaviivaistaa juttujen rakenteita, eli samat elementit toistuvat printissä ja verkossa.

Uudistuksen lähtökohta oli digitaalisuuden korostaminen. Isoin muutos verkossa ja mobiilissa on se, että rakenne on aiempaa selkeämpi.

Etenkin verkon etusivulla lukijan on jatkossa helppo nähdä, mikä on juttujen tärkeysjärjestys ja miltä osastolta juttu on.

Thurfjellin mukaan uudistuksen tarkoitus oli luoda parempi luku- ja käyttökokemus.

Lukijoilla menee silti aina hetki tottua ulkoasun muutoksiin. Thurfjell huomasi tämän, kun hän toimi luovana johtajana Svenska Dagbladetissa ennen siirtymistään vapaaksi suunnittelijaksi.

– Lukijat soittavat toimitukseen, kun esimerkiksi fontti muuttuu. Silloin julkaisu ei tunnu enää samalta tutulta aamupalapöydän lehdeltä. Yleensä lukijat pitävät ulkoasu-uudistuksista, kun ne ovat merkityksillisiä. Heidän pitää tottua ja rakentaa uudelleen suhde uudistuneeseen lehteen.

Lehtiuudistus

Ulkoasu

Mediatalo Keskisuomalaisen kaikki lehdet verkossa ja printissä sekä painettu sanomalehti Karjalainen saavat yhteisen tunnistettavan, uuden ja laadukkaan ulkoasun.

Lehtiperheet erotellaan värien avulla. Maakunta- ja aluelehtien väri on sininen, paikallislehtien keltainen ja kaupunkilehtien punainen.

Ulkoasun suunnittelija Anna Thurfjell on Kööpenhaminassa asuva ruotsalainen uutismediaan erikoistunut visuaalinen suunnittelijana.

Lehtiuudistusta valmisteltiin yli vuoden ajan.

Etusivulla nyt

Luetuimmat