Lukijalta: Kävin puhelinkaupassa –  Oliko se tarjous vai sittenkin tilaus?

Kuumalla linjalla julkaistaan lyhyet kannanotot. Sirpa Repo

Ossi Kurki

Minulla, vaimollani ja kahdella lapsenlapsellamme on ollut puhelinsopimus yhdeltä isoista alan toimijalta yli 10 vuotta. Olemme tänä aikana lisänneet sopimukseemme yhden iPadin ja viihdepaketin sekä pari mobilivarmennetta tietämättä edes, mitä hyötyä niistä meille on. Ajattelimme niiden liittyvän kortilla maksamisen turvallisuuteen.

Silloin aikanaan se oli houkutteleva tapa lisätä ominaisuuksia, koska liittymää tarjottiin puolella hinnalla pari ensimmäistä vuotta ennekuin se nousee sataprosenttiseksi. Mutta, muistiko niitä hintoja tarkastella parin vuoden kuluttua, nehän tuppasivat jäämään käytännöksi.

Nyt poikani ja miniämme alkoivat kiinnittää huomiota meidän käyttöön nähden suuriin puhelinlaskuihin ja neuvoivat kiireemmän vilkkaan menemään kyseisen yhtiön kauppaan ja neuvottelemaan halvemmat sopimukset, samantasoisiksi kuin heillä nyt on eli noin 20 euroa per puhelin halvemmaksi.

Poikani perheessä on myös neljä puhelinliittymää ja pojallani sekä miniällä vielä omat yritykset. He käyttävät puhelimiaan paljon, niin puheluihin kuin puhelinten muitakin ominaisuuksia ja olettavat meidän eläkeläisen puhelimen käyttöön riittävän vähäisemmät nopeudet ja ominaisuudet.

Teimme työtä käskettyä ja marssimme kyseiseen liikkeeseen, jossa pienen odottelun jälkeen saimme palvelun. Asiamme selvitettiin myyjälle, joka katsoi liittymäämme omalta koneeltaan ja totesi, että hän voi tehdä halvemman tarjouksen. Tarjous tuli noin viisi euroa per puhelin halvemmalla hinnalla ja siinä oli nyt uusi ajatustakin nopeampi 5G syöttinä.

Kysyin 5G:n hintaa, johon myyjä vastasi, vain kolme euroa puhelinta kohti. Olin sen verran uuden tekniikan lumoissa, että totesin, ettei se nyt ole niin paha etteikö se voisi olla siinä mukana. Mobiilivarmenne jäi tarjoukseen lähinnä siksi, etten muistanut kysyä siitä ja viihde- sekä iPadin liittymä, kun niiden sopimukset päättyvät vasta loppuvuodesta. Vaimoni pyysi sitten nähdä tarjouksen paperilla, mutta myyjä vastasi, että se tulee pian puhelimeesi.

Myyjämme oli sitä mieltä, että se oli jo kauppa ja kertoi nykyisestä käytännöstä, jossa toimitaan netin kautta ilman allekirjoituksia.

Kun ehdimme kotiin, niin luvattu viesti tulikin muodossa ”Kiitos tilauksesta...”

Seuraava siirto olikin sitten uusi reissu kaupunkiin seuraavana päivänä. Tapasimme saman myyjän ja kerroimme, että me jäimme käsitykseen, että saimme vasta tarjouksen, jota tutkimme ja teemme päätöksen sen jälkeen allekirjoittamalla tehdyn sopimuksen.

Myyjämme oli taas sitä mieltä, että se oli jo kauppa ja kertoi nykyisestä käytännöstä, jossa toimitaan netin kautta ilman allekirjoituksia. Palasimme vielä edellispäivän asioihin lähinnä mobiilivarmenteeseen, minkä poistettiin, mutta 5G jäi nuorten puhelimiin siksi, että nykynuoret tarvitsevat nopeat puhelimet ja hyväksyimme kaupan.

Meidän ikäihmisten mielestä tehty sopimus oli pitkin hampain hyväksyttävissä, tulihan siinä muutaman euron alennus puhelinta kohti entiseen verrattuna. Mutta pojan ja miniän mielestä meitä ”vedätettiin” ja miniä otti asian puolestamme hoitoonsa.

Ensin varmistettiin, että meidän useita vuosia vanhoilla puhelimilla ei ole mitään hyötyä nopeasta 5G:stä, samoin kuin lastenlastenkaan puhelimilla. Tästä uudesta ja tärkeästä asiasta ”jätti” myyjä kertomatta meille. Tämä ”unohdus” olisi maksanut meille 12 euroa kuukautta kohden ja vuodessa jo 144 euroa aivan turhasta .

Jätimme myyjän tekemään muutoksia sopimukseen ja otimme yhteyttä toiseen puhelinmyyntiyritykseen, mikä on hoitanut poikamme ja miniän puhelinasiat. Heiltä pyydettiin tarjous samanlaisella varustuksilla olevista puhelimista kuin edellisestäkin liikkeestä.

Tarjous tuli ja se on yli 20 euroa per puhelin halvempi kuin edellisen liikkeen tarjous. Kaipa arvaatte, mikä näistä kaupoista palvelee meitä jatkossa ja vieläpä vuositasolla yli tonnin halvemmalla kuin tähän asti käyttämämme puhelinyhtiö.

Kommentoi