Voimaksi viikolle: Armoa

Leena ja

Jo kauan sitten käydessämme Valamossa luostarin Tuohus-muistoesinemyymälässä ostimme pienen kirjasen nimeltään Hengen korkeuksissa. Kirjassa on kerrottu luostarielämän arjesta ja ennen kaikkea kristillisestä tiestä ja koulutuksesta. Tekstissä on useasti mainittu ”Jeesus-rukous”: Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä! Kertomusten mukaan munkit ovat olleet velvollisia ahkerasti toistamaan tätä pyyntöä, samoin toimituksia toteuttava väki – eikä kuulu olleen haitaksi maallikoillekaan.

Martin isä oli ortodoksisesta kodista Laatokan Karjalasta, Suojärveltä. Ehkä tämä tausta on kannustanut kiinnostumaan ortodoksisuudesta ja pohtimaan uskon perusteita myös tältä arvokkaalta kannalta. Ja Heinävedellä ortodoksisuus on kovinkin läheistä ja omaa.

Tuo harras rukous on meilläkin evankelis-luterilaisessa kirkossa käytössä ja tunnistettavissa. Pyhäpäivisin jumalanpalveluksessa tai messussa ja muissa toimituksissa on sama armahduksen pyyntö säännöllisesti mukana mm. synnintunnustuksessa ja -päästössä. Se on myös mukana esirukouksessa sekä uskontunnustuksessa. Pyyntö ja siunaus vahvistuu ja toteutuu osana ehtoollista.

Elämme jo toista vuotta poikkeusaikaa. Pandemia ei näytä antavan periksi, ehkä jopa pahenee. Mielestämme voimme olla tyytyväisiä valtiovallan ja terveydenhuollon ryhdikkäästä asenteesta, ja hoidon turvaamisesta koko väestölle. Uhka on vakava koko ihmiskunnalle. Koville ottaa, mutta kuunnelkaamme osaltamme ohjeita ja toimikaamme saatujen viisaiden neuvojen mukaan.

Olemme saaneet pysähtyä tänä talvena ihailemaan talvista luontoa, saneet sen kauneudesta ja valkeudesta lohtua ja voimaa. Kiitos tästä kokemuksesta!

Oopperalaulaja Aarne Pelkonen sanoi radion aamuhartaudessa 31.3: Jos näet varjon vierelläsi, tiedät kulkevasi valossa.

Virsi 341: Kiitos sulle Jumalani armostasi kaikesta.

Kommentoi