Lukijalta Jari Mäkinen: Voi meidän pankkia

Kirjoittajan mielestä konttoriverkosto olisi ollut pankin edustajistolle kuuluva asia. Eija Kvintus

Rakas paikallispankkimme sulkeutuu. Verkossa on käyty ärtynyttä keskustelua perustuen pankin lyhytsanaisiin tiedotteisiin sulkemispäätöksestä. Huolta on herättänyt, miten vanhusten pankkipalvelujen hoitaminen jatkossa käy.

Vaikka konttorin sulkeminen harmittaa, minua vielä enemmän kaivelee prosessi. Ensin ajettiin läpi pankkifuusio niin sanotuilla levottomilla myyntipuheilla. Fuusion piti turvata palvelut. Nyt konttori on päätetty sulkea ilman etukäteen käytyä julkista keskustelua.

Nämä tuottavat kaksi johtopäätöstä. Pankki ei luota jäseniinsä. Pankin mielestä jäsenet eivät kykene ymmärtämään järkiperusteita, vaan asiat on päätettävä salassa tai fuusion osalta epätosiksi osoittautunein puhein. Vedätettiin siis.

Toiseksi pankin hallinnossa toimivat heinävetiset päättäjät joutuvat kummalliseen valoon. Kukaan heistä ei hyvään aikaan sanallakaan kommentoinut konttorin lakkauttamista tai puolustanut pankkia tai sen asiakkaita julkisuudessa.

Mitä hyötyä on sellaisista vaaleista, millä ei ole mitään kosketuspintaa päätöksentekoon tai halua julkiseen keskusteluun? Ei mitään.

Ehdokkaat purnaavat, että pankin vaalisivustolla ei saa vastata mihinkään asiaan omin sanoin, eikä olennaisia asioita kysytä.

Tilalle on tullut muiden pankkien tapaan netti- ja puhelinpalvelua eli jäykkyyttä, virheitä ja pitkiä käsittelyaikoja.

Paikallisuus ja henkilökohtainen palvelu ovat olleet Osuuspankin kilpailuvaltteja. Tilalle on tullut muiden pankkien tapaan netti- ja puhelinpalvelua eli jäykkyyttä, virheitä ja pitkiä käsittelyaikoja. En pysty ymmärtämään pankin ajattelua tässä kilpailutilanteessa.

Kahden kolmasosan konttoriverkosta sulkemiseen olisi tarvittu avointa julkista keskustelua, eikä kyseenalaisia jälkikäteen esitettyjä perusteluja. Ilman keskustelua päätös vaikuttaa pankin edun vastaiselta. Siis siltä, että pankki vetäytyy laajalti Etelä-Savosta ja Heinävedeltä osana paikallisia yhteisöjä ja keskittyy tekemään jotakin muuta.

Sitä muuta tarjoavat muutkin pankit eli toinen toistaan huonompaa palvelua, kansainvälistä sijoitustoimintaa, rahanpesua, veronkiertoa. Siihenkö suuntaan Osuuspankkia viedään? Pois perinteisestä kansalaisten tarpeeseen tuotetusta pankkitoiminnasta?

Pankin sääntöjen mukaan tarkoituksena on tukea asiakkaiden taloudellista menestystä. Tätä tarkoitusta varten pankki ottaa vastaan talletuksia ja myöntää luottoja.

Vaihdoin aikoinaan Pohjois-Karjalan Osuuspankista Heinäveden Osuuspankkiin, kun Joensuussa palvelu alkoi muuttua nettikuraksi. Noin kymmenen vuotta myöhemmin sama suunta on täälläkin, kun henkilökohtainen palvelu loppuu. Harmittaa.

Olen sitä mieltä, että konttoriverkosto olisi ollut pankin edustajistolle kuuluva asia. Se on merkittävimpiä päätöksiä, mitä pankki voi liiketoimintansa suhteen tehdä.

Jos on vaalit, sitten pitää olla julkista keskustelua. Muuten vaaleilla ei ole merkitystä.

Kommentoi