Tehokkaampaa kuin seksi: avannossa hyvän mielen hormonivirtauksen sekä aineenvaihdunnan vilkastumisen saavuttaa alle minuutissa

Päivi 29Konttinen

Uiminen on ollut minusta aina mukavaa. Aikuisiällä olen tosin tyytynyt harrastamaan uimahallissa ja kesälämpimissä järvivesissä. Niinä parina kertana, jolloin on tullut pulahdettua avantoon, kokemus on ollut kauhea. Kylmä on tarttunut kiinni ihoon jo avannolle liukastellessa, mustaan veteen olen hivuttautunut sentti sentiltä kiljahdusten kiiriessä ympäriinsä. Sitä mukaa, kun vesi on ympäröinyt kropan, henki on salpautunut ja happea on pitänyt haukkoa kuivan maan kalan tavoin. Hyi hitto!

Loppuillan on yleensä saanut värjötellä viltin alla villasukista, kuumasta juomasta ja villatakista huolimatta.

Mikä lie hurjuus ja koronatylsyys iskenyt syyslomalla, kun sain ajatuksen kokeilla järvivesiuintia. Vesi oli tuolloin vielä kymppiasteista ja ilma samaa luokkaa. Pipo päähän, toppatakki kylpytakin päälle, reinot jalkaan ja ripeästi askeltaen rantaan.

Vanhana ja viisaana olin jo hiukan lueskellut avantouintipalstoja etukäteen. Siellä kehotettiin keskittymään hengitykseen ja menemään veteen päättäväisen rauhallisesti ilman huutamista. Näin tein. Ja mitä ihmettä, sehän onnistui.

Laiturille nousemisen jälkeen teki heti kohta mieli mennä veteen toisenkin kerran, eikä toinen dippaus tuntunut enää niin pahalta. Tai jos totta puhutaan, niin kyllä se yhä melko ankealta tuntui, mutta jälkikäteen tuli energinen ja hyvä olo.

Ehkä viikon ajan järveen piti pakottautua, sen jälkeen sinne teki jo mieli. Olin koukussa.

Talviuinnin terveysvaikutusten lista on pitkä. Kylmässä vedessä hengitys ja syke kiihtyvät ja verenpaine nousee hetkellisesti, pidemmän päälle ne kuitenkin tasoittuvat. Hormonit lähtevät liikkeelle, kortisoli vähentää kiputuntemuksia, endorfiini lisää mielihyvätuntemusta. Ainakin nivelkipuisten ja reumapotilaiden olo helpottuu.

Jotkut ovat saaneet pintaverenkierron vilkastuttua apua myös iho-ongelmiinsa. Kylmässä vedessä elimistön ruskea rasva aktivoituu, mikä taas kiihdyttää aineenvaihduntaa ja ehkäpä näin auttaa myös painonhallinnassa. Vastustuskyvyn sanotaan paranevan ja lentsujen pysyvän poissa. Kylmä vesi virkistää ja terävöittää aistit, uinnin jälkeen on helppo rentoutua ja uni saapuu pyytelemättä.

Tuleehan siitä myös aikamoinen elämänhallinnan ja voimakkuuden tunne, suorastaan voittajafiilis. Kun kerta pystyin menemään ihan vapaaehtoisesti jääkylmään veteen, kykenen mihin vaan.

Ihan kaikkien ei kylmään veteen kannata kuitenkaan suinpäin sännätä. Sydämelle verenkierron voimakas kiihtyminen on aikamoinen rasitus ja lääkärin mielipidettä kannattaa sydänvaivaisten kysäistä, ennen kuin pulahtaa ensimmäisen kerran.

Joillekuille harvoille, kuten minulle, kylmä vesi saattaa laukaista myös äkillisen tilapäisen muistinmenetyskohtauksen TGA:n. Tuolloin rintakehästä siirtyy aivojen pohjaosien muistirakenteisiin laskimoverentungosta. Kylmässä vedessä tuo paine syntyy ainakin vasta-alkajauimarille ihan kuin itsestään hengityksen salpautuessa.

Saman vaikutuksen voi saada myös urheilusuorituksen tai seksin jälkeen. Eipä ole omalla kohdalla tätä tapahtunut.

Neurologin mukaan kohtauksesta ei jää jälkiä, vaan ihminen palautuu siitä ihan ennalleen, mikä lienee lohdullista.

Nykyihmisten äärikokemukset ovat harvassa, teemme enimmäkseen lämmintä ja siistiä sisätyötä, ulkoillessa varusteet ovat huippuluokkaa.

Avannossa keho joutuu tiukoille ja hyvän mielen hormonivirtauksen sekä aineenvaihdunnan vilkastumisen saavuttaa alle minuutissa. Harvassa ovat ne asiat, jotka vaikuttavat meihin yhtä tehokkaasti.

Kommentoi